Namaste her fra Luise (th). Jeg er lige hjemvendt fra et meget lærerigt praktikophold hos CHILDREN-Nepal. Jeg læser til katastrofe- og risikomanager på København Professionshøjskole og har været i praktik i 21 uger med mine to medstuderende Emma og Freja.

I dette blogindlæg vil jeg fortælle om nogle af de workshops/praktikopgaver, som jeg har lavet alene eller sammen med en af mine med-praktikanter. Det har været en kæmpe oplevelse for mig at arbejde hos CN i Nepal.

Førstehjælpstræning af medarbejderne i CN

I forbindelse med mit praktikophold gik det op for mig, at mange af medarbejderne i CHILDREN-Nepal aldrig havde haft førstehjælpstræning. Derfor besluttede jeg mig for at lave en førstehjælpstræning for alle medarbejdere i organisationen.

De deltagende i kurset lærte blandt andet hjerte-lunge-redning, som de var meget glade for og tog rigtig godt imod. Den øverste leder roste min undervisning og var glad for, at den var så praksisnær, fordi at den undervisning de normalt får fra staten er meget teoretisk.

Så, hvor mange personer kunne førstehjælp før min førstehjælpstræning? Man ville gætte på at de fleste nepalesere ville have oplevet et førstehjælpskursus igennem deres liv. Virkeligheden fortalte dog noget andet. Inden kurset den dag, var der kun 8 ud af de 24 deltagende som havde gennemført et kursus før 🚑

Det var en virkelig god dag med masser af gå-på-mod og smil fra alle i organisationen.

Indsamling af livsforandrende historier

En af mine praktikopgaver i CHILDREN-Nepal var at evaluere på det igangværende projekt Food for thoughtFood for thought-projektet udføres i samarbejde med DIB og har til formål at: ”Øge lokalbefolkningens produktion af grøntsager og forbedre børn og unges ernæring gennem sundere skolemåltider.” Samarbejdet foregår med otte skoler i landområdet omkring Pokhara, i det centrale Nepal.

Ud fra dette projekt havde CN og DIB et ønske om at indsamle nogle livsforandrende historier fra de forskellige skoler, som har været en del af projektet. Jeg har været på fem forskellige skoler og indsamlet en masse forskellige historier.

En pige fra en af skolerne beskriver: ”I know a lot more about doing organic farming, and how to compost and what chemicals there is in the food from the market. I have learned how to do good organic farming, and learned that it is much better for my health. After I have learned all these things and I am eating more vegetables, I have also become happier”.

Det er den samme tendens mange af de forskellige børn jeg har interviewet har sagt og givet udtryk for. Der er derfor fra mit perspektiv virkelig sket en dejlig forandring på mange af de forskellige skoler. En forandring, som betyder at mange børn har mulighed for at spise sundere og lære om bæredygtigt landbrug.

Et ønske om at gøre Fulbari til et bedre sted

En af de sidste praktikopgaver vi fik lov til at udføre, var at skabe en workshop i CHILDREN-Nepals Fulbari Resource Center, hvor der var fokus på biodiversitet og klima. Samtidig ville vi også gøre Fulbari til et hyggeligere sted at være.

Nogle dage inden workshoppen var jeg med min medstuderende Emma i Fulbari-centeret med vores to chefer Dilly og Shiva. Her skulle vi gennemgå alle haverne og komme med gode idéer til hvad vi skulle lave på de forskellige arealer. Her snakkede vi blandt om der skal bygges en bænk et sted, så man kan sidde og nyde udsigten. Endvidere, endte disse snakke i en kort workshop på CNs kontor, hvor vores kollegaer fik lov til at komme med deres egne tanker og idéer til Fulbari.  

På selve workshop-dagen var alle medarbejderne med i Fulbari-centeret, og vi fik lavet en masse arbejde. Jeg fik blandt andet lov til at plante en masse blomster selv, og jeg så det som et symbol, som jeg om et par år forhåbentlig vil komme og se på med stor glæde.

Det var en virkelig hyggelig dag og fedt at kunne gøre en forskel for klimaet 🌱

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *