Lærer Jyoti Paudel viser skolehaven frem. Foto af Sonja Salminen.

Projektbesøg i Nepal

I februar var Camilla og Sonja på tilsynsbesøg i Nepal hos vores partner CHILDREN-Nepal. Et af formålene med besøget var at besøge nogle af de skoler, som er målgruppe for vores projekt Food for thought – better nutrition for children and youth

Motiverede lærere og elever

På Sirjana Community Secondary School (Annapurnu Rural Municipality, Kaski-distriktet) mødtes vi med de lærere, som er ansvarlige for projektaktiviteterne på skolen. De var meget positive og motiverede for projektet, og de fremviste skolens små køkkenhaver, som de havde startet sammen med eleverne.

Den ene lærer, Govinda Bhandari, fortalte om hans oplevelse med projektet: “Dette projekt er meget brugbart for os. I vores egen studietid arbejdede vi i marken, og det holdt både krop og hoved i gang. I disse tider er eleverne dovne, så da vi startede dette landbrugsprojekt blev eleverne mere aktiveret. Eleverne kan tjene penge ved at sælge afgrøderne fra haven, og de er selv med til at købe materialer til køkkenhaverne, hvilket giver dem ny viden, som de også kan bruge i fremtiden. De lærer at være uafhængige, hvilket er vigtigt for os.”

Lærere Govinda Bhandari og Jyoti Paudel, som er ansvarlige for projektaktiviteterne på skolen.
Foto af Camilla Sternberg.

Vi snakkede også med eleverne, som fortalte at de var medlemmer af skolens Eco-club, som er den, der arrangerer og udfører skolehave-aktiviteterne. Indtil videre havde eleverne plantet forskellige grøntsager og lært at lave organisk gødning. En dreng fortalte, at eleverne havde deltaget aktivt – både i skolehaven, men også derhjemme, hvor nogle elever havde plantet grøntsager. “Det er nemlig sundere at spise hjemmedyrkede grøntsager”, sagde han.

Forældre lærer nye metoder

To mødre, som har børn på skolen, kom også forbi til en snak. Den ene fortalte, at hun er medlem af skolens ledelsesudvalg, og hun har to børn, som begge er elever på skolen.  “Jeg er meget taknemmelig for dette projekt. Børnene plejede at være dovne, men projektet har gjort dem mere aktive. De gør alt arbejdet selv. De ved også, at det er bedst at spise friske og hjemmedyrkede grøntsager. Nepal er et fattigt land, og de fleste fattige mennesker arbejder i landbruget. På grund af fattigdom, så er udvikling næsten umulig.”

Den anden mor fortalte, at hun har en datter, som går på skolen. Hun synes, at skolen har nogle rigtig gode aktiviteter, og hun håber, at de vil fortsætte. “Vores døtre har lært så meget her. Vi vidste ingenting før. Jeg plejede at bruge kunstgødning, men lærerne på skolen har lært os, at det ikke er godt, så jeg bruger det ikke mere. Nu ved vi, hvordan man laver organiske pesticider og gødning ved brug af urter, komøg og jaggery (tørret sukkerrørssaft). Vi vil gerne lære mere, og vi håber at vores børn kan få flere praktiske færdigheder og ikke kun teoretisk viden.” 

Mødre til skoleelever deler deres erfaringer med projektet. Foto af Sonja Salminen.

Projektet Food for thought – better nutrition for children and youth er støttet af CISU og løber indtil slutningen af juli 2024. 

Læs mere om DIBs arbejde i Nepal på https://www.dib.dk/projekter/nepal/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *